نوشته شده توسط : جعفر
دوربین مداربسته فست فود می تواند بهترین راهکار امنیتی در فست فود باشد. فست فودها را بنا به دلایل متعددی می توان از جمله کسب و کارهایی دانست که بسیار مورد توجه بزهکاران می باشند.
  • فست فود ها معمولا تا ساعات پایانی شب فعالیت می کنند.
  • در صندوق یک فست فود همیشه پول نقد وجود دارد.
  • تردد در فست فود ها نسبت به سایر رستوران ها بیشتر است.
  • طراحی فست فودها به گونه ای است که ورود و خروج افراد به آنها تسهیل گردد.

دلایل ذکر شده را می توان مهمترین دلایل افزایش آمار بزهکاری در فست فودها نسبت به سایر کسب و کارها دانست. در کشورهای توسعه یافته علاوه بر خطر موجود جهت سرقت اموال فست فود و یا مشتریان خطر بزهکاری صحنه سازی نیز وجود دارد. در این کشورها به علت قوانین سخت گیرانه در خصوص بیمه کارمندان، خطر بروز بزهکاری صحنه سازی و تمارض افزایش می یابد. به عنوان مثال ممکن است که یک کارمند جهت برخورداری از مواهب بیمه حوادث اقدام به ایجاد ساختگی یک حادثه برای خود نماید.

مهمترین عواملی که بایستی در طراحی سیستم نظارت تصویری یک فست فود مورد توجه قرار داد ذر بندهای زیر بیان شده اند:

  • انتخاب مکان و زاویه بندی مناسب جهت پوشش دهی بهتر دوربین ها.
  • پوشش تصویری صندوق فروشگاهی.
  • پوشش تصویری محل طبخ غذا و کار کارکنان.
  • پوشش تصویری دفاتر اداری.
  • پوشش تصویری سردخانه و انبار کالا.
  • نحوه تامین امنیت در فضای سرویس های بهداشتی.
  • طراحی سیستم نظارت تصویری با کمترین تعداد دوربین.
  • محافظت از دستگاه های ذخیره ساز.
  • نحوه نمایش تصاویر سیستم نظارت تصویری.
انتخاب مکان و زاویه بندی مناسب جهت پوشش دهی بهتر دوربین ها

همانطور که در عوامل مهم در دوربین مداربسته فست فود ذکر شد، مهمترین مکانها جهت نصب دوربین مداربسته عبارتند از:

  • صندوق فروشگاهی
  • محل طبخ غذا و محل کار کارکنان
  • دفاتر اداری فست فود و مخصوصا اتاق هایی که در آنها گاوصندوق وجود دارد
  • انبار و سردخانه مواد غذایی

دوربین هایک ویژن    خرید اینترنتی دوربین مداربسته    دوربین مداربسته هایک ویژن   قیمت دوربین مداربسته هایک ویژن    فروشگاه هایک ویژن

صندوق پول

فست فود ها به چهار دلیل اصلی مکان های جذابی جهت سرقت می باشند. اولین دلیل آن است که در صندوق مشتریان فست فود معمولا پول نقد در دسترس است. دلیل دوم ساعت کاری فست فودها و باز بودن آنها تا ساعات پایانی شب می باشد. سومین دلیل شلوغی فست فودها و تجمع افراد در سالن های آن است. و چهارمین دلیل نیز نوع طراحی فست فودها جهت تسهیل رفت و آمد می باشد. اولین و مهمترین مکان جهت نصب دوربین مداربسته فست فود صندوق فروشگاهی می باشد. بایستی یک دوربین بر روی صندوق پول مشتریان به صورتی نصب گردد که بیشترین پوشش تصویری را فراهم آورد. زاویه دید دوربین باید به گونه ای تنظیم شود که چهره مشتری را از روبرو به خوبی تصویر برداری کند. همچنین دوربین بایستی دارای زاویه دید مناسب جهت نمایش صفحه صندوق و کشوی پول آن باشد.

بایستی در انتخاب دوربین مداربسته صندوق فروشگاهی و کیفیت آن دقت بسیار نمود. بهتر است دوربین مداربسته ای انتخاب شود که در تصاویر ذخیره شده آن بتوان به راحتی چهره مشتریانی را که پشت صندوق ایستاده اند به خوبی تشخیص داد. معمولا جهت این کار از دوربین های با کیفیت حداقل دو مگاپیکسل استفاده می شود. زاویه دید (FOV) بایستی با توجه به محل و فاصله نصب به درستی انتخاب شود. معمولا لنز 8 میلیمتر با زاویه دید 24 درجه می تواند انتخاب مناسبی برای دوربین های 1080p باشد.

یکپارچه سازی با سیستم پوز

از جمله موارد مهم در نصب دوربین صندوق قابلیت کنترل دریافتی و پرداختی های پول نقد و کارت خوان می باشد. البته با وجود اهمیت این موضوع عملا کنترل این امر تنها با استفاده تصاویر از دوربین های مداربسته تقریبا غیر ممکن است. معمولا جهت این امر پیشنهاد می شود که از سیستم های یکپارچه سازی POS و صندوق با سیستم نظارت تصویری استفاده شود. در این حالت اطلاعات مربوط به فاکتور و پرداختی ها بر روی تصاویر ذخیره شده نمایش داده می شود. در این صورت مدیر می تواند به راحتی اطلاعات دریافت و پرداخت را با تصاویر ویدیویی چک کند.

یکپارچه سازی سیستم نظارت تصویری با صندوق فروشگاهی در زمینه کنترل دریافتی و پرداختی ها بسیار موثر است. انواع ساده تر سیستم های یکپارچه، تنها داده ها را بر روی تصاویر ویدیویی ذخیره و نمایش می دهند. در سیستم های پیشرفته تر داده ها به صورت متن و فایل قابل جستجو ذخیره و نمایش داده می شوند. برخی از ذخیره سازهای پیشرفته تر که در سطوح قیمتی بالاتر نیز می باشند. قابلیت ارتباط مستقیم با دستگاه پوز یا صندوق فروشگاهی را فراهم می کنند. البته بایستی در این حالت پیش از انتخاب سیستم بررسی کرد که آیا دستگاه ذخیره ساز این قابلیت را دارا می باشد و همچنین آیا سیستم پوز فروشگاهی با قابلیت های دستگاه ذخیره ساز سازگاری دارد یا نه.

 
 
ثبت تراکنش ها در هایک ویژن
 
محل آماده سازی غذا

همانطور که اشاره شد در بسیاری از کشورهای پیشرفته قوانین سخت گیرانه ای در خصوص تامین ایمنی کارکنان رستوران ها وضع شده اند. به همین دلیل یکی از نقاط مهم جهت نصب دوربین مداربسته فست فود ها محل آشپزخانه رستوران می باشد. با استفاده از دوربین مداربسته می توان در صورت بروز مشکل مشخص نمود که حادثه رخ داده در اثر اشتباه کارفرما بوده است یا به علت سهل انگاری کارمند. همچنین با استفاده از نصب دوربین مداربسته در محل آشپزخانه کارفرما می تواند به راحتی موارد سهل انگاری کارکنان را مشاهده کند و به آنها جهت افزایش دقت تذکر دهد.

نصب دوربین در محل آماده سازی غذا، و همچنین سایر مکان هایی که کارکنان در آنها مشغول به کار می باشند می تواند از کم کاری کارکنان جلوگیری نماید. همچنین کارفرما می تواند از صحت و سلامت غذاهای تولیدی اطمینان حاصل نماید. کیفیت تصویری برای این دوربین ها حداقل 1080p با لنز واید می باشد.

دفاتر و گاوصندوق ها

با توجه به آنکه رستوران ها دارای مقدار زیادی از پول نقد در محل رستوران می باشند، بایستی یک دوربین در محل گاوصندوق به گونه ای نصب شود که صورت فردی را که به گاوصندوق دسترسی پیدا می کند را با کیفیت مناسب جهت شناسایی در آینده ذخیره کند. البته معمولا افراد ترجیح می دهند که نحوه ورود پسورد صندوق در دوربین مداربسته ذخیره نشود. به همین علت بایستی دوربین به گونه ای نصب شود که از تصویر برداری کیپد گاوصندوق جلوگیری شود. همچنین باید قوانین لازم را جهت اجبار کارکنان به شمارش وجه خارج شده یا وارد شده به صندوق در مقابل دوربین مداربسته آموزش داده شود.

در بخش اداری فست فود علاوه بر گاوصندوق، اتاق های اداری دارای اهمیت می باشند. البته معمولابه علت بودجه محدود فست فودها تنها در اتاق های مهمتر دوربین نصب می شود.

انبار و سردخانه

جهت جلوگیری از دزدی توسط پرسنل و یا افراد دیگر بایستی در محل انبار و سردخانه های فست فود دوربین مداربسته نصب شود. در برخی از موارد می توان تنها با کنترل ورودی و خروجی انبار از اموال به خوبی محافظت نمود و نیازی به پوشش تصویری داخل انبار نمی باشد. در این حالت با توجه به آنکه معمولا در رستوران ها مواد و وسایلی که داخل انبار و سردخانه می باشند بزرگ هستند، می توان تنها با استفاده از کنترل ورودی و خروجی درب نهایی از مواد و دارایی ها محافظت نمود. همچنین نصب دوربین در محل انبار و یا سردخانه می تواند از وقت گذرانی کارکنان در این محل ها جلوگیری نماید.

سرویس های بهداشتی

برخی از رستوران ها در محیط بیرونی و عمومی سرویس های بهداشتی دوربین مداربسته نصب می کنند. هدف از این کار جلوگیری از دزدی، خرید و فروش مواد مخدر و یا استعمال آن می باشد. دوربین ها بایستی به گونه ای نصب شوند که ورود و خروج به سرویس بهداشتی را کنترل کنند، اما بایستی از تصویر برداری داخل سرویس بهداشتی کاملا جلوگیری شود.

حداقل سازی تعداد دوربین ها

فست فودها معمولا دارای بودجه محدودی در زمینه نصب دوربین های مداربسته می باشند. به همین دلیل جهت کاهش تعداد دوربین های مداربسته باید اقدام به جانمایی هوشمندانه دوربینها نمود. کاهش تعداد دوربین مداربسته یک فست فود می تواند با کاهش هزینه ها احتمال موفقیت یک فروشنده دوربین مداربسته را در عقد قرارداد با فست فود افزایش دهد. بهتر است که زمانی که یک سیستم دوربین مداربسته را برای یک فست فود طراحی می کنید، به دنبال نقاطی برای نصب بگردید که با نصب دوربین در آنها می توانید با استفاده از تنها یک دوربین بیش از یک نقطه حساس را پوشش دهید.

گاهی اوقات بهره برداران سیستم های دوربین مداربسته فست فودها تصمیم می گیرند که برخی از دوربین های مداربسته خود را با توجه به شرایط مالی حذف کنند. بیشتر موارد حذف دوربین مداربسته در یک فست فود معمولا در محیط غذاخوری، محیط بازی و یا فضای بیرونی صورت می پذیرد. سازمان OSHA در ایالات متحده توصیه می کند که در فضای بیرونی فست فودها مخصوصا فست فودهایی که تا ساعات پایانی شب باز می باشند، حداقل یک دوربین مداربسته نصب شود.

سخت افزار و نرم افزار بهره برداری

با توجه به بودجه محدود فست فودها، عموما به جای سرور و نرم افزارهای VMS از تجهیزات ذخیره ساز DVR و NVR برای بهره برداری از سیستم دوربین مداربسته استفاده می شود. در برخی از فست فودها که از سیستم های نرم افزاری استفاده می شود معمولا از نرم افزارهای VMS رایگان ارائه شده از شرکت فروشنده دوربین های مداربسته استفاده می شود. معمولا سیستم های زیرساخت شبکه و IT فست فودها ساده است. به همین دلیل از پیچیده سازی سیستم های ذخیره ساز و مدیریتی اجتناب می شود.

محافظت از ذخیره سازها

دسترسی به دستگاه های ذخیره ساز بایستی کنترل شود. در بسیاری از موارد کارمندان فست فودها بدون حضور کارفرما مشغول به کار می باشند. دادن اجازه دسترسی به ذخیره ساز به کارمندان می تواند شرایطی را مهیا کند که کارمند تصاویر ویدیویی را حذف و یا مخدوش نماید. بایستی توجه داشت که حتی در شرایطی که کارمندان پسورد دستگاه ذخیره ساز را نداشته باشند بازهم می توانند با آسیب های سخت افزاری مشکلاتی را برای ذخیره ساز ایجاد کند. معمولا توصیه می شود که دستگاه های ذخیره ساز در یک فضای بسته و قفل دار در بخش اداری و بدور از دید عموم قرار داده شود.

مانیتورینگ محلی

بسیاری از صاحبان فست فودها علاقه دارند که تصاویر ویدیویی را به صورت پخش زنده و بر روی یک صفحه نمایش در اتاق خود در بخش اداری مشاهده کنند. در این حالت مدیریت رستوران می تواند به راحتی سایر بخش ها را زیر نظر داشته باشد. در صورتی که دستگاه در نزدیکی صفحه نمایش نصب شده باشد نیز نیازی به PC برای نمایش تصاویر نمی باشد. بسیاری از دستگاه های ذخیره ساز (البته نه همه آنها) امکان اتصال مستقیم به یک صفحه نمایش را فراهم می کنند.

مانیتورهای عمومی

برخی از فست فودها از یک مانیتور بزرگ در محیط عمومی و اغلب در نزدیکی درب ورود استفاده می نمایند. با استفاده از این مانیتور کارمندان می توانند اقدام به مشاهده و نظارت بر سایر بخش های رستوران نمایند. همچنین این مانیتور می تواند به عنوان هشداری به خلافکاران باشد که سیستم دوربین مداربسته در این مکان نصب شده است.

مشاهده از راه دور

بسیاری از فست فودها شعبه ای از یک رستوران زنجیره ای می باشند. این گونه مشتریان معمولا احتیاج به دسترسی و مشاهده از راه دور را دارند. برخی از آنها نیاز دارند تا تصاویر مربوط به شعب مختلف را به صورت همزمان در دفتر مرکزی مشاهده کنند. در این شرایط بایستی به گونه ای برنامه ریزی نمود که از اختصاص پهنای باند کافی جهت انتقال تصاویر مطمئن شد.

سیستم نظارت تصویری بیمارستان      راهکارهای نظارت تصویری بیمارستان    محل های نصب دوربین های مداربسته در بیمارستان ها    سیستم های مداربسته بیمارستانی    نرم افزار مدیریت دوربین مداربسته بیمارستان



:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 | نظرات ()