نوشته شده توسط : جعفر

 

ممکن است در حوزه دوربین مداربسته با تکنولوژی به نام دوربین استارلایت برخورده باشید و سوالاتی برایتان ایجاده شده باشد. سوالاتی همچون: استارلایت چیست؟ قیمت دوربین مداربسته استارلایت چقدر است؟ کیفیت تصویر دوربین Starlight به چه صورت است؟ یا آیا دید در شب دوربین مداربسته استارلایت رنگی است؟ و … پس با ما همراه باشید تا به تک تک پاسخ سوالاتون پی ببرید.

 
 
 

دوربین استارلایت (Star Light) چیست؟

یکی از چالش های دوربین مداربسته تصویربرداری در شب و نور بسیار کم است. کلا دوربین های مداربسته برای ثبت تصاویر در شب از نور مادون قرمز استفاده می کنند. هنگامی که نور در محیط اطراف دوربین کاهش یابد، LED های مادون قرمز روشن می شود و تصاویر به صورت سیاه و سفید ضبط می شود.

هر چه میزان وضوح یک تصویر افزایش یابد، ارائه یک تصویر با نور کم بسیار دشوار خواهد بود. لذا شرکت هایک ویژن برای مقابله با این مشکل تکنولوژی استارلایت را معرفی نمود. دوربین مداربسته استارلایت برای تصویربرداری در محیط های بسیار کم نور تعبیه شده اند.

ساختار فنی دوربین های استارلایت به گونه ای است تصاویر با کیفیت تری را در شب ضبط می کند. به عبارتی، دوربین استار لایت هایک ویژن در مقایسه با سایر دوربین ها دیافراگم گشادتری دارند. این عامل موجب می شود که نور بیشتری از طریق لنز به سنسور دوربین منتقل شود. در این حالت دوربین star light هم قادر خواهد بود تصاویر رنگی و با کیفیت تری را ضبط کند.

 
 
 

ساختار دوربین مداربسته Starlight

دوربین های معمولی در ساختار خود دارای لایه wiring هستند. اما دوربین‌های استارلایت به گونه ای طراحی شده است که این لایه به طور کلی حذف شده است. بنابراین در دوربین های استارلایت نور بیشتر و با زاویه شکست کمتر به سطح سنسور می‌رسد. همچنین در دوربین مداربسته استارلایت، درجه دیافراگم بالاتر از f/2.0 است. این ویژگی باعث می شود تیرگی های کنار تصویر و روشنی وسط تصویر به حد نرمال برسد.

 
 
 
 

ویژگی های مهم دوربین استارلایت

  • کیفیت بالای تصاویر : به دلیل کاربرد  سنسور پیشرفته داخل دوربین کیفیت آن نسبت به دوربین مادون قرمز فوق العاده بهتر است.
  • دید در شب بهتر: بهره گیری از تکنولوژی star light باعث شده جزئیات تصاویر با کیفیت بهتری نمایش داده شود.
  • کارایی بهتر:  از آنجا که جزئیات در این دوربین ها قابل تشخیض هستند. از این ویژگی جهت  شناسایی چهره افراد یا پلاک خودرو ها استفاده می شود.
  • داشتن تصاویر رنگی در محیط های تاریک و شب
  • کم کردن هزینه های جانبی همچون پروژکتور و برق مصرفی

تمامی این قابلیت ها موجب محبوبیت و ماندگاری دوربینهای استار لایت در بازار می شوند. بنابراین این سری از دوربین مداربسته هایک ویژن، برای آن دسته از کاربرانی که جزییات تصاویر به خصوص در شب برایشان الویت دارد، انتخاب اول است.

 
 
 
 

تفاوت دوربین مداربسته استارلایت با دوربین با نور مادون قرمز

دوربین های مدار بسته  IR در شب تصاویر قابل قبولی را ارایه می دهند. اما این دوربین ها قادر نیستند در شرایط کم نور، تصاویر با کیفیتی را به نمایش بگذارند. اما دوربین های استار لایت با کمک سنسورهای پیشرفته ای که دارد، کیفیت بسیار خوبی را نشان می دهد.

دوربین هایی که دارای ویژگی دید در شب رنگی هستند می توانند در تاریک ترین محیط ها، جزییات تصاویر را به نمایش بگذارند.

دوربین استارلایت
 

دوربین مدار بسته هایک ویژن استارلایت

دوربین مداربسته هایک ویژن برای امکان ثبت تصاویر رنگی در شب از فناوری های مختلفی استفاده می کند. دوربین با فناوری ColorVu و دوربین مداربسته استارلایت هایک ویژن هر دو تصاویر در شرایط کم نور مانند شب را به صورت رنگی ثبت می کنند. با این تفاوت که دوربین استارلایت در زمان کاهش نور محیط از حد مشخصی به تصویربرداری سیاه و سفید سوئیچ می کند. این کار به منظور جلوگیری از کاهش کیفیت تصویر انجام می دهد. البته شما می توانید به صورت دستی ثبت تصاویر را به صورت رنگی تغییر دهید. در دوربین کالرویو به علت استفاده از نور مرئی تصویر در تمام مدت رنگی ارائه می شود. در فیلم زیر نمونه تصاویر دو دوربین مداربسته هایک ویژن استارلایت و کالرویو با یکدیگر مقایسه شده است.

 

تفاوت دوربین استارلایت و وارم لایت

با دوربین مداربسته استارلایت آشنا شدید اما دوربین های وارم لایت چه هستند. تفاوت دوربین استارلایت و وارم لایت در چیست. وارم لایت یا Warmlight به نور گرم و مرئی اشاره دارد. در واقع طیف های از نور که چشم انسان قادر به دیدن آنهاست. البته وارم لایت در دوربین مداربسته تکنولوژی است که برای دید در شب به کار می رود. وجود LED های IR یا اینفرارد در اطراف دوربین های مداربسته امکان نمایش و ثبت تصاویر در شب را فراهم آورد. اما این تصاویر به صورت سیاه و سفید ارائه می شدند. وارم لایت امکان مشاهده تصاویر در شب را به صورت رنگی همانند استارلایت ایجاد کرد.

تفاوت بین دوربین Starlight و Warmlight در نحوه نور دهی به محیط است. دوربین های استارلایت با تغییراتی که در سنسور، سرعت شاتر و دیافراگم ایجاد کرده است با نور طبیعی تصویربرداری می کند. در حالی که دوربین های وارم لایت با انتشار نور مرئی امکان ثبت تصاویر رنگی در محیط های تاریک و شب را فراهم آورده است. از نور وارم لایت برای سنسورهای ضعیف تر برد دوربین مداربسته نیز قابل استفاده است. همین امر می تواند برای برخی دوربین وارم لایت را نسبت به استارلایت برتری دهد. زیرا در استارلایت سنسور به کار رفته باید بسیار قوی تر عمل کند. با این وجود دوربین های وارم لایت یک مشکل اصلی دارند و آن هم همان دیده شدن نور آنهاست. این دوربین های به علت نور مرئی ساتع شده از آنها بیش تر از هر دوربینی جلب توجه می کنند.

 
 
 

 

تفاوت سوپر استارلایت و استارلایت چیست؟

این دو تکنولوژی هر کدام دارای سنسور منحصر به فرد خود هستند اما سنسور (IMX-327) که در سوپر استارلایت استفاده شده است، پیشرفته‌تر می باشد. این سنسور می‌تواند تصاویر را با وضوح بالایی در محیط‌هایی با ۰٫۰۱ lux نوری ارائه می دهد. در حالی که  سنسور (IMX-307) استارلایت، تصاویر در محیط‌هایی با ۰٫۱lux  را می‌تواند به طور واضح نمایش دهد.

قابل ذکر است، دوربین‌های سوپر استارلایت دیگر دارای تکنولوژی IR  نیستند. زیرا از آنجایی که تکنولوژی استارلایت و سوپراستارلایت تصاویر رنگی در شب نمایش می دهند، دیگر نیاز به IR نیست.

 

کاربرد دوربین استارلایت

از تکنولوژی دوربین های Starlight در پروژه هایی همچون: بزرگراه ها، فرودگاه ها، فروشگاه های زنجیره ای، هتل، پارک ها، زندان، پارکینگ های رو باز و همچنین فضاهای مسکونی نیز استفاده می شود.

 

  1. سیستم های امنیتی     خانه هوشمند    اسمارت سکیوریتی    شهر هوشمند ایران

 



:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

کارت تبدیل SATA به IDE و بلعکس این امکان را می دهد که هارد دیسک و درایو های قدیمی IDE را به پورت جدید SATA تبدیل کنید.

 این کارت ها همچنین قادرند به صورت برعکس  نصب هاردهای جدید ساتا را در پورت IDE فراهم کند. خوشبختانه، این آداپتور با اکثر سیستم ها و دستگاه ها کار می کند.

 

تفاوت SATA با ESATA چیست؟

  •  eSATA مخفف (external SATA) در واقع همان تکنولوژی SATA است. با این تفاوت که انتقال اطلاعات را بر روی هارد اکسترنال انجام می دهد. eSATA به دلیل اینکه اطلاعات را کد گذاری و ترجمه نمی کند، اطلاعات را با سرعت بالاتری ذخیره می کند. از این رو نسبت به USB 2 سریع تر است.
  • باید توجه داشته باشید که SATA و ESATA هر دو وظیفه ی انتقال اطلاعات را به عهده دارند. بنابراین این دو پورت، نمی توانند تامین کننده برق درایورها باشند.
 
ESATA-چیست
 

SATA و eSATA چه نقشی در دستگاه های ضبط کننده دارند؟

به منظور ذخیره اطلاعات توسط دستگاه های DVR و NVR هایک ویژن، از درگاه های SATA و eSATA استفاده می شود. سرعت ذخیره سازی داده ها در این دو درگاه، بسیار بالاست.

باید بدانیم که بسته به طراحی دستگاه های ضبط کننده، DVR ها و NVR ها می توانند یک تا 16 پورت SATA داشته باشند. البته هر رابط SATA می تواند تنها حجم مشخصی از هاردها را پشتیبانی کند که اغلب این میزان از یک تا 6 ترابایت است.

 
 
 

نکاتی که باید در مورد SATA و eSATA بدانید

  • باید بدانید، پورتهای SATA و Esata فقط وظیفه انتقال اطلاعات را انجام می دهند. این دو پورت به هیچ وجه قادر به انتقال برق به درایوها نیستند.
  •   دو پورت eSATA و SATA بر روی مادربرد قرار دارند یا به صورت مجزا هستند. این پورت ها با استفاده از سرعت بالای اینترنت به آسانی فیلم ها و تصاویر با حجم بالا را در کوتاهترین زمان منتقل می کنند. 
  • پورت های SATA استاندارد هستند و تفاوتی بین رابط های برندهای مختلف هارد دیسک وجود ندارد.
  • تعداد پورتی که برای eSATA و SATA استفاده می شود در هر سیستم متفاوت است. بنابراین تعداد پورت ها کاملا به مشخصات فنی DVR يا NVR بستگی دارد. بنابراین هر کاربران باید بنا به نیاز خود یکی از این پورت ها را انتخاب کنند. توجه داشته باشید،  در نظر گرفته شده برای این پورت ها، نسبت به دوربین های مداربسته مختلف متفاوت است.

 

https://tiamcctv.com/hik-warranty/

https://tiamcctv.com/نصب-دوربین-مداربسته/

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2052-i/

https://tiamcctv.com/development-of-artificial-intelligence-in-hikvision-cctv-cameras/

https://tiamcctv.com/ability-to-detect-the-unattended-baggage-trigger-in-the-cctv-camera/

https://tiamcctv.com/product/td-9443e3d-az-pe-ar5/

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2h45fwd-izs/

https://tiamcctv.com/product/دوربین-مداربسته-توربو-اچ-دی-دام-هایک-و-2/

https://tiamcctv.com/10-new-technologies-in-cctv/

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd1753g0-i/



:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

فریم بر ثانیه یا FPS در دوربین مداربسته از مهمترین مشخصه مربوط به کیفیت تصویر است. تعداد فریم دوربین مداربسته مشخص می کند هر ثانیه از فیلم از چه تعداد تصویر ثابت تشکیل شده است. در ادامه یاد میگیرید چطور FPS یا همان فریم ریت دوربین را در دیتا شیت آن بررسی کنیم.

 

FPS مخفف چیست؟

FPS مخفف Frame Per Second در دوربین مداربسته است. شاید از قبل هم بدانید که یک فیلم از تعداد زیادی تصویر ثابت تشکیل می شود. که این تصاویر پشت سر هم نمایش داده می شوند. حال به هر یک از این تصاویر یک فریم گفته می شود. برای ساختن یک تصویر متحرک یا یک فیلم باید این فریم ها را با سرعتی مشخص نشان داد. به این صورت شما متوجه مکث بین تصاویر نخواهید شد. 

 
 
 
 

فریم ریت یا Frame Rate چه اهمیتی دارد؟

مغز انسان برای اینکه یک تصویر را به صورت متحرک ببیند نیاز به حداقل 25 تا 30 فریم در ثانیه دارد. یعنی باید در یک ثانیه 25 تا 30 تصویر پشت هم پخش شوند. در این صورت شما کاملا حس یک فیلم زنده را دریافت کنید.

اگر تعداد فریم در دوربین مداربسته (که به اختصار FPS می گویند) به اندازه کافی نباشد. شما حسی از قطعی تصاویر را در زمان پخش خواهید داشت. پس، پرش های کوچک بین فریم ها را حس می کنید. اگر تعداد فریم ها از سطحی مشخص کمتر شود شما دیگر فیلم را به صورت تعدادی تصویر شکسته می بینید. بنابراین،برای دیدن یک تصویر زنده 25 فریم بر ثانیه کافیست.

اما گاهی تعداد فریم تصویر بیش از این مقدار است. بالا بودن فریم این امکان را به شما می دهد که تصاویر را بدون از دست دادن کیفیت کند کنید. در این صورت می توانید، جزئیات را در تصویر ببنید. احتمالا شما هم فیلم های ضبط شده با دوربین های فریم بالا را دیده اید. مثل: فیلم هایی مثل عبور گلوله از بادکنک و … دوربین های مداربسته هم گاهی با فریم بالاتر از 25 فریم بر ثانیه ساخته می شوند.

از این دوربین ها در کاربردهای مختلفی که نیاز به ثبت جزئیات حرکت دارد استفاده می شود. مثل ثبت تصویر کار یک دستگاه سرعت بالا، دستگاه پول شمار، حرکت خودروها با سرعت و ….

 
 
 
 

رابطه تعداد فریم و رزولوشن

زمانی که رزولوشن تصویر هایک ویژن بالا می رود، پردازشگر دوربین به زمان بیشتری برای پردازش تصویر نیاز دارد. گاهی به علت محدودیت قدرت پردازش دوربین، با بالا رفتن رزولوشن مجبور می شوند، تعداد فریم را پایین بیاورند. تا به این صورت، ثبات دوربین حفظ شود.

 
 
 
 

 

چگونه Frame Rate یا همان FPS دوربین مداربسته را بررسی کنیم؟

 

تمامی دوربین های مداربسته هایک ویژن دارای یک دیتا شیت می باشد. در دیتا شیت هر دوربین تمام مشخصات آن مدل از دوربین آمده است. به عنوان مثال،جهت بررسی فریم ریت دوربین دوربین 2 مگا پیکسلی مدل DS-2CE76D0T-ITMF دیتا شیت آن را بررسی می کنیم.

 
 
فریم بر ثانیه
 
 
 

همانطور که در شکل می بینید فریم ریت دوربین 25 fps و 30 fps ثبت شده است. به این معنی است: چنانچه فرکانس برقی در کشور شما 50 هرتز باشد؛ مثل ایران، دوربین در حالت فول تا 25 فریم در ثانیه را ثبت می کند. اما چنانچه فرکانس برق 60 هرتز باشد مثل کشور ژاپن، در حالت فول دوربین تا 30 فریم در ثانیه را نیز ثبت می کند.

 
 
 
 

دوربین ها و دستگاه های ضبط هایک ویژن معمولا چند فریم بر ثانیه هستند؟

دوربین های عادی هایک ویژن با رزولوشن ها متعارف همگی 25 یا 30 فریم در ثانیه هستند. برای برخی از دوربین های رزولوشن بالاتر به علت محدودیت های فنی تعداد فریم 15 در نظر گرفته شده است. اما در هیچ یک از دوربین های این شرکت دوربینی با تعداد فریم زیر 15 فریم بر ثانیه تولید نمی شود.

برخی از دوربین های سری 4 هایک ویژن دارای تعداد فریم بالاتر از 30 هم هستند. از این دوربین ها معمولا در کاربردهای تخصصی استفاده می شود. دستگاه های ضبط هایک ویژن می توانند تصویر را با تعداد فریم متفاوتی ضبط کنند. برای اطلاع از تعداد فریم ضبط این دستگاه ها برای هر رزولوشن باید به کاتالوگ آنها مراجعه کنید.

 

دوربین پینهول

دوربین اسپید دام هایک ویژن

سویئچ شبکه

بهترین سویئچ شبکه

انواع سویئچ شبکه

سوئیچ شبکه 8 پورت



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

ممکن است گاهی برایتان سوال پیش آمده باشد دوربینی که در محیطی نصب است تا چه محدوده ای را پوشش می دهد. یا به عبارت علمی تر می خواهید زاویه دید دوربین مداربسته را به دست آورید و بفهمید نقطه کور آن دوربین مداربسته کجاست. با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید در مورد زاویه دید دوربین مداربسته و تنظیم آن (Adjustment Range) بدانید را آموزش دهیم. در ادامه خواهید آموخت:

    1. عوامل موثر بر زاویه دید دوربین مدار بسته
    2. آیا زاویه دید دوربین های مداربسته آی پی با آنالوگ متفاوت است؟
    3. بیشترین زاویه دید دوربین مداربسته چقدر است؟
    4. چگونه زاویه دید دوربین مداربسته را به دست آوریم؟
 
 
 

1- عوامل موثر بر زاویه دید دوربین

  • فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته
  • اندازه سنسور تصویر

فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته یا دارای لنز ثابت (Fix) هستند یا متغیر (Varifucal). معمولا فاصله کانونی لنز ثابت دوربین با اعدادی مثل : 2.8، 3.6، 4 و 6 میلیمتر نشان داده می شود که هر چه این اعداد کوچکتر باشد، زاویه دید دوربین بیشتر خواهد بود. دوربین های محیط های داخلی که دارای لنز ثابتی هستند معمولا دارای زاویه دید بین 95 الی 85 درجه می باشند. اما دوربین های محیط های خارجی که دارای لنز ثابت می باشند چون در ارتفاع بالاتری نصب می شوند معمولا زاویه دید بین 65 الی 85 درجه دارند.

به عنوان مثال اگر شما یک دوربین دام با لنز ثابت در اتاق خود نصب کنید، با توجه به اینکه زاویه دیوارهای اتاق نسبت به هم 90 درجه است؛ آن دوربین کاملا اتاق شما را تحت پوشش قرار می دهد.

 دوربین هایی با لنز وریفوکال معمولا با زاویه دید 30 الی 95 درجه به بازار عرضه می شوند. معمولا فاصله کانونی لنز این دوربین ها ببن 2.8 الی 12 میلیمتر است. این دوربین ها قابلیت زوم بر روی افراد و یا اشیا را دارند. بنابراین کارفرما می تواند در زاویه دلخواه دوربین را تنظیم کند.

در جدول زیر می توانید رابطه بین لنز و زاویه دید دوربین مدار بسته را مشاهده کنید. همانطور که در شکل می بینید هر چه دوربین مداربسته زوم تر باشد می تواند فواصل دورتری را با جزئیات بیشتری ضبط کند اما زاویه دید محدودتر می شود. برعکس وقتی زوم لنز دوربین کمتر شود زاویه دید وایدتر خواهد شد.

زاویه دید دوربین مداربسته
 

اندازه چیپ تصویر دوربین مداربسته

چیپ تصویر در دوربین مداربسته وظیفه تبدیل نور به سیگنال الکترونیکی را دارد که اندازه این چیپ تصویر بر زاویه دید تاثیرگذار است. هر چه سایز چیپ تصویر کمتر باشد زاویه دید دوربین وایدتر است. 

به عنوان مثال اگر دوربینی دارای فاصله کانونی 6 میلی متر باشد و سایز سنسور آن نیز”1.3 باشد زاویه دید آن 45 درجه خواهد بود. حال دوربین دیگری با همین فاصله کانونی و با سنسور بزرگتر “1.4 زاویه دید 33 درجه دارد.

 
 
 
 

2- آیا زاویه دید دوربین های مداربسته آی پی با آنالوگ متفاوت است؟

زاویه دید دوربین های مداربسته آنالوگ و IP اصلا با هم فرقی ندارند. همانطور که گفتیم زاویه دید دوربین ها فقط به دو عامل فاصله کانونی لنز دوربین و اندازه سنسور تصویر بستگی دارد.

 
 
 

3- بیشترین زاویه دید دوربین مداربسته چقدر است؟

دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) می تواند زاویه 180 یا 360 درجه ای را در اختیار کاربر قرار دهد. ساخت دوربین لنز چشم ماهی طوری است که تصویری از تمامی زوایای اطراف ارایه می دهد.

سیستم های مداربسته آنالوگ از این مدل دوربین ها که دارای زاویه 360 درجه ای باشد را ندارند. اما در سیستم های تحت شبکه می توانید با کمک دوربین چشم ماهی دید بسیار مناسبی از مکان های مختلف را داشته باشید.

 
زوایای دید دوربین چشم ماهی
 

مشکل گردی تصویر در دوربین چشم ماهی چگونه برطرف می شود؟

مشکل گردی تصویر در دوربین تحت شبکه چشم ماهی با کمک نرم افزار پردازش تصاویر رفع خواهد شد. نحوه عملکرد این نرم افزار به گونه ای است که گوشه های تصاویر را می کشد. در نهایت تصویری مطابق استانداردها که تمام زوایا را پوشش می دهد را ارائه می دهد.

 
 
 

4- چگونه زاویه دید دوربین مداربسته را به دست آوریم؟

شما می توانید از طریق 2 روش و با داشتن اندازه چیپ تصویر و فاصله کانونی لنز که در کاتالوگ هر دوربینی ذکر شده است؛ زاویه دید دوربین را به دست آورید.

 

راه حل اول: با جاگذاری عرض سنسور و فاصله کانونی هر دوربین مداربسته ای در فرمول روبرو می توانید زاویه دید آن دوربین را به دست آورید.

 
زاویه دید دوربین مداربسته
 

راه حل دوم: ساده ترین روش این است که وارد سایت  www.cctvcalculator.net شوید. سپس اندازه سنسور و فاصله کانونی دوربین را وارد کنید تا به صورت اتوماتیک و دقیق میزان زاویه دید دوربین را به شما بدهد.

 
 


:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1400 | نظرات ()